måndag 1 oktober 2012

Ledig dag blev bakdag

De här topparna är rester från dagens bak.
Ser fina ut men är så mjuka att de inte går att hålla i.

Jag har alltid gillat att pyssla i köket. Särskilt roligt var det när tjejerna var små och vi var en stor familj. Nu är ju inte åtgången så stor så mitt pysslande har avtagit en hel del.

Men i och med att jag just nu omger mig med nya köksredskap så har suget att baka väckts. Så idag har det varit en riktig bakdag.
Målet var att baka mums mums - som jag såg att de gjorde på TV4 nyhetsmorgon. Jo jo - det gäller ju att sikta högt :/


Jag fick ihop mitt livs första mördeg på förmiddagen. Lät den vila i kylen ett par timmar.


Använde ett snapsglas från Ikea för att göra lagom stora kakbottnar - perfekt storlek :)


Gräddade kakorna med blandat resultat. Att kavla jämntjockt får jag nog öva lite på.
Men, här kom systerdotter Emma och tog en fika och de gick ju ner i alla fall :)


Vispade äggvitor, citronsaft och socker till en fluffig smet. Sen blandade jag i ett uppsmält gelatinblad.


I med smeten i spritsen, och köra - snorkul - men inte helt lätt - och inte blev de så snygga som när han gjorde dem på TV :/ 
Sen petade jag in dem i frysen i en timme.


Smälte choklad och olja i micron.

Fniss!
Sen doppade jag topparna i chokladen och nej, de blev inte alls särskilt snygga. Jag är inte så vass när det gäller finishen kan man konstatera.
Men, men.... jag kan ju i alla fall lova att de smakade bättre än de såg ut och framför allt var jag nöjd med att jag rodde projektet i land.

Och här kan ni läsa receptet och se bilderna på TV-kockarnas mjams mjams:
http://www.recept.nu/sebastian-boudet/efterratter-och-godis/agg-och-mejeri/mjam-mjams/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar