lördag 6 oktober 2012

Gott - gott i gott gott :)



I torsdags var det bakdax igen. Enklare kunde det inte bli - och frågan är om det kunde bli godare?
Jag bakade och tog med till jobbet - och..... på måndag är jag tillsagd att ha med fler gobitar.

Lisa som sitter ovanför mig kom ner till mig på eftermiddagen efter att ha smakat några bitar på förmiddan och tittade mig stint i ögonen och frågade: "Hade du knark i godiset? Jag kan inte sluta tänka på dom."

Nej, knark var det inte - här ska jag berätta vad jag hade och hur jag gjorde!


Idén kom från T-barsetet som jag köpte på mötet i torsdags. Ingredienserna är kokos, kondenserad mjölk och choklad.


Jag mätte upp 125 gram kokos i Micro plus kannan. Hade sen i 170 ml kondenserad mjölk och blandade ihop smeten.




Satte på locket och ställde i micron - tre minuter


Sen fyllde jag T-barformen med den varma cocossmeten.


Vände upp och ner på formen och pressade ur fyra cocosstänger.


Sen la jag 100 gram choklad i Micropluskannan - på med locket och in i micron igen i 1,5 minuter - med omrörning då och då. Sen bredde jag ut chokladen och ställde in för att stelna.
För effektens skull så smälte jag också vit choklad och droppade över bitarna.

Vips så var de färdiga. Jag skar dem i bitar och tog med till jobbet och jag hann liksom inte bjuda alla jag tänkt - så jag gör ett nytt försök att bjuda på måndag :)

4 kommentarer:

  1. Jag är där tidigt på måndag, vi får väl se hur många du hinner bjuda. :-D

    SvaraRadera
  2. mohahaha, jag får väl smita upp och dela ut - jag är ju där redan före sju... men jag ska se till att du får så du blir nöjd :))

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tänkte bara tipsa dig om att använda den gula måttskeden till att
    trycka till kokos-smeten när den ligger i formarna. Är också säljare :)

    SvaraRadera
  4. Hej LillaK
    Vad roligt att du hittat hit - är du säljare i Västerås?
    Ja, den använde jag ju förstås, men det föll bort i mitt inlägg :)
    Men, har du liksom jag, problem med att få ur dem ur formen? Om man har mer kokos går det bra, men då blir de ju å andra sidan torrare, och det vill man ju inte :)

    SvaraRadera