lördag 29 december 2012

50 Nyanser av honom - E L James


Ja, jag var ju också tvungen att läsa (lyssna på) boken "alla" pratar om, och det med blandade känslor. Det jag hört mest om var ju det sexuella maktspelet och "pisket på stjärten" och ja, det är ju förstås det det handlar om.
Men för mig smög sig andra bottnar in.
Det är en klassisk kärleksroman med den svaga, beroende kvinnan som är oerfaren och naiv. Hon möter den starka, rika, mäktiga, mannen som vid typ 25 års ålder vet allt om hur man tillfredsställer en ung kvinnlig oskuld sexuellt.

Jojo.

Det står att boken är romantisk - inte läst med mina glasögon. Det handlar om makt och fulspel, om att vara överlägsen och dominant.

Och ja - det är ju det som är S&M, jag vet. Men här stannar inte makten i sängkammaren, vilket det med mer sunda mått borde göra.

Här handlar det om en man som gör allt för att hålla en ung kvinna i total underkastelse och beroendeställning i alla lägen. Det blir en störande ton för mig när jag läser, en orenhet som inte känns okej.

Hennes ångest och gråt när hon är ensam talar ju för sig självt.

Nå, jag brukar verkligen inte vara den som är feministisk, men den här boken känns bara som Pigan (som kärar ner sig och är beroende av) och Storbonden.

Blir man kt då? Är ju den naturliga frågan när det är sex och orgasmer sida upp och sida ner. Jo, då - visst pirrar det till i början.
Men faktiskt blir det rätt tröttande efter ett tag. Det känns som att historien som finns runt för att bygga boken, försvinner mer och mer och bara finns som skäl för att beskriva ännu en ingående sexakt och jag märker att jag börjar tänka på annat och till slut så ger jag upp.

Jag lyssnar inte färdigt - och det händer inte ofta.

Så om det händer något i slutet som på något vis uppbringar en balans mellan huvudpersonerna är ingen gladare än jag - men jag var inte tillräckligt nyfiken för att ta reda på det.






5 kommentarer:

  1. Mjahapp. Du är den andra som säger samma sak. Då slipper jag läsa den. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, om du ska läsa den för att bilda din egen uppfattning - uppenbarligen är det MÅNGA som inte tycker som jag ;P

    SvaraRadera
  3. Ja har bara hört positivt om denna bok men när ja nu nåt halva boken kan jag inte hålla med. Vet inte om ja kommer läsa vidare...

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!
    Nej, det blev så för mig med - jag läste aldrig färdigt den.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst alla tre böckerna! Tyckte att första boken var ett riktigt bottennapp :( Efter att ha läst några sex sener började jag hoppa över dem men läste iaf hela boken mkt på G av att mina 2 älsta döttrar läst dem. Ville liksom veta varför d tyckte den var så bra.. 1:a boken avslutas så att man vill veta hur det går i andra boken (som jag tyckte var bäst av alla!)så jag började läsa den.
    Nåja,jag säger som jag sa åt min kompis: Läs boken med öppet sinne och häng inte upp dig på sexet!
    Desto mer man läser desto mindre handlar det om "Det är en klassisk kärleksroman med den svaga, beroende kvinnan som är oerfaren och naiv. Hon möter den starka, rika, mäktiga, mannen som vid typ 25 års ålder vet allt om hur man tillfredsställer en ung kvinnlig oskuld sexuellt"
    Boken handlar om en olycklig man som inte vet hur han ska behandla kvinnor, som är rädd och svag. En man som närmar sig d 30 men inombords är som en 15kille och en 80årig gubbe beroende på vad han möter. En ung man som har svårt för närhet och inte tycker att han är värd att älskas eller att älska.
    Det är så jag har läst böckerna och uppfattat dem. Sexet, ja det är mindre betydelsefullt. Varför han beter sig så är desto mera intresant.
    Men som sakt; Om hundra personer läser Bibeln, så har du hundra olika tolkningar av den.

    SvaraRadera