onsdag 27 mars 2013

Jag vill bara vara för mig själv, ensam


Jag gillar verkligen Sara Kadefors sätt att berätta om svåra känslor genom att skriva runt dem. Som läsare blir jag inte skriven på näsan - utan det svåra blir som en känsla som växer fram. Men som också får en förklaring och ett sammanhang utan att jag tycker att det är förenklat.

Jag älskade Fågelbovägen 32 och Hemma bäst och lika underbar tyckte jag att Kast med liten kniv är.

Boken handlar om Jonas som är gift och har två barn. Han har eget företag och är tränare för barnen och allt är perfekt. Men....
Här får man följa Jonas som pojke, tonåring och som man. Man får följa honom fram och tillbaka mellan nuet och dået.
Förenklat kan man säga att det handlar om instängda känslor. Men det handlar om så mycket mer. Det handlar om barndom, vuxenvärld, tonår, vänskap, kärlek, utanförskap, föräldraskap, otrohet, svartsjuka och ja, alla tänkbara relationer.

Det låter svårt - men det är det det inte är. Sara Kadefors väver in det här i en berättelse som är spännande och intressant och man vill bara veta vad som ska hända, hur det ska gå.
Hur det ska sluta för Jonas.

Nu är boken slut - men jag vill inte släppa Jonas... jag vill ha mer - en fortsättning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar