måndag 11 mars 2013

Att slänga ihop en majonäs


Jag har aldrig provat att göra egen majonäs tidigare. Men nu har jag kommit på hur lätt det är och hur snabbt det går och hur gott det blir - så nu slänger jag ihop en egen majonässås till min fisk.



En äggula, 1/2 tsk senap - Vispa

Jag gör min i en ExtraChef och då vispar jag enkelt genom att dra i snöret.

Tillsätt olja sakta och vispa. Extrachefen har en tratt med mått som man kan hälla i oljan i och sen låta den droppa ner i majonäsen medan jag vispar vidare genom att dra i snöret, 



Mumsigt blir det - i med lite vinäger och salt och peppar. Men eftersom jag ska ha min majonäs till fisken så byter jag till knivarna och lägger i lite rödlök, gurka, dill, pressar citron och kryddar med chili och chipotletabasco (min favvokrydda)

 
Några varv med knivarna räcker, sen är majjosåsen färdig att njuta med lite ångkokt torsk, potatis och broccoli.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar