måndag 12 november 2012

Självgående nötgryta


Tänkte att jag skulle lägga upp en bild på den färdiga maten på tallriken - men som min dotter sa - du borde haft lite grönsaker. Så, jag hoppar tallriksbilden, men delar med mig av recept på en god och enkel gryta som skötte sig själv.


Jag brynte köttbitarna, vitlök och lök i stekpannan och la det i UltraPro. Blandade i mjöl och vatten. Sen kryddade jag med tomatpure, fond, tabasco, sambal oelek, dijonsenap och chilisås.
Morötterna hackade  jag och la i. 
På med locket och in i färdigvärmd ugn 200 grader.
Sen fick den stå där och puttra i närmare två timmar.

Det är kanske inte så unikt. Men inget bränner fast, så jag behöver inte ens röra i grytan under tiden. Och det brända som syns på kanterna lossar direkt med den mjuka sidan av en skottesvamp.

Mums blev det och jag har matlåda flera dagar.
När den här var klar tog jag resten av fransyskan och fräste med lök i stekpanna, sen hade jag ner det i Ultra Pron och kryddade på klassisk kalopsmaner. Sen in i ugnen och så fick den stå närmare två timmar.
Busenkelt... och ännu fler matlådor till mig som inte ska jobba som anställd något mer, men jobba ska jag göra i alla fall :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar