fredag 12 april 2013

Hönsraser - Nu trycker jag fler böcker!


Nu äger jag rättigheterna till min bok - och det känns underbart. Jag har förstått att det finns ett intresse av den och att den är svår att få tag på. Så nu har jag tagit tag i att se om jag ska trycka upp den själv.

Eftersom jag la ut frågan på några Hönssajter och fick ett enormt positivt gensvar och många, många frågor så känner jag att jag vill berätta mer om boken och nytrycket här.

Jag skulle vara glad om alla som är intresserade av att köpa boken skickar ett mejl till mig som en ickebindande förbeställning så jag kan få ett uppskattning av hur många böcker jag bör trycka upp. Priset kommer att ligga runt 200 kronor - köper man fler får man förstås rabatt!

Mejla mig :-)



Boken är på 96 sidor och innehåller:
  • Ett kapitel om: Variationen hos höns
  • Ett mindre kapitel om: Hönsskötsel
  • Beskrivningar med färbilder av totalt 53 raser
  • 20 beskrivningar av Tunga raser
  • 25 beskrivningar av Lätta raser
  • 8 beskrivningar av Urdvärgar



Vissa raser har fått ett helt uppslag, och andra en sida. Inte mindre.
Jag har fakta om rasen, om skalfärg, om vikt på höna och tupp och på ägget.

Alla hönor och tuppar på bild vid rasbeskrivningen är rastypiska och godkända av en utställningsdomare.



Tankar om nytryck:
Jag kommer att trycka boken i en pocketvariant med mjukare pärm på fint papper så bilderna blir bra
Det kommer att vara samma antal raser och samma bilder (om jag inte gör en uppdatering)

Eftersom jag ger ut den i nytryck och måste göra hela layouten igen så kan det bli lite förändringar.

Eventuellt uppdaterar jag boken - men, ju mer jag behöver jobba om boken, ju högre pris måste jag ta ut.

I bästa fall har jag materialet om Lantraser kvar, jag skrev även om dem när jag gjorde boken, men Ica-förlaget valde bort dem i hopp om att boken skulle säljas utomlands. Boken har kommit ut i Norge och Danmark. Har jag materialet kvar så finns det möjlighet för mig att lägga med dem i nytrycket.



12 kommentarer:

  1. Jag vill ha minst 2 ex, ett på norska om du ger ut den där igen? Eller gavs den ut på svenska där också?
    Sen tycker jag du ska lägga till avsnittet om Lantraser, det ICA-förlaget så dumt tog bort!
    Och du får m y c k e t g ä r n a uppdatera, lägga till den "nya" sorten som hittats i Sverige och annat intressant som tillkommit sedan sist!
    Det är ju jättekul att du äger din bok själv nu :D Grattis! Hoppas du tycker det ska bli spännande att göra ny layout och, förhoppningsvis, uppdatering. Jag väntar redan på boken, lycka till med jobbet!
    /Liv Fröhlich

    SvaraRadera
  2. Jag är intresserad.
    Kitte de Bruyn
    Lockarps Bangårdsväg 8
    23841 Oxie

    SvaraRadera
  3. hej jag vet inte om du fick mitt första mail men jag skulle vilja köpa en bok .mvh lena Olsson Brunabo 13,51993 Kungsäter

    SvaraRadera
  4. Klart intresserad, mitt ex är ofta utlånat till hönssugna vänner. Mvh Maria Lundgren

    SvaraRadera
  5. Jag är intresserad att köpa en bok
    Elisabeth Larsson
    Gödeby 52
    31165 Vessigebro

    SvaraRadera
  6. Tack! Vad roligt att det finns så stort intresse för boken!
    Det är bra om ni skickar ett mejl till mig på grandin@hotmail.se så jag får era kontaktuppgifter och kan höra av mig när boken börjar bli färdig :D

    Liv: Nej, den var på norska i Norge och jag kan kolla i mina gömmor för jag tror att jag kan ha några exemplar kvar av den norska utgåvan.
    Jag ska verkligen kolla upp möjligheterna att få med Lantraserna - i bästa fall har jag dem någonstans - helt färdiga :D

    Ha det gott
    Annette Grandin

    SvaraRadera
  7. Monica Bergstedt
    Box 137
    78061 Öje
    Önskar också en bok.

    SvaraRadera
  8. Jag vill köpa boken !

    Mvh. Rosie

    Rosie Nilsson
    Skorkebo 110
    733 92 Sala
    nilssonrosie@hotmail.com

    SvaraRadera

  9. Jag beställer ett exemplar Taina Öman Bodåsvägen 3 81395 Torsåker

    SvaraRadera
  10. Jag är intresserad av den boken
    Gullbritt Engqvis, Kullebokvan3
    Åseda

    SvaraRadera
  11. Finns det fortfarande chans att köpa boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag har böcker kvar. Mejla mig på grandin@hotmail.se med adress så skickar jag en bok till dig :D

      /Annette

      Radera